Türkçe İngilizce

DUYURU

Kamuoyunun bilgisine!

Filomuzda bulunan Lapseki gemisinde 23.06.2017 tarihinde ve Çanakkale gemisinde 12.07.2017 tarihinde iki talihsiz kaza meydana gelmiştir;

1- Çanakkale-Eceabat hattında sefer yapan ‘Lapseki' adlı arabalı feribotumuz, 23 Haziran 2017 tarihinde saat 17.40'ta Çanakkale İskelesi'nden kalkar kalkmaz, rotasından çıkarak Balıkçı Mendireği dış alanına (kayaların olduğu alan) temas etmiştir.

Yaşanan olay sonrası şirketimiz personelleri DPA (Yetkilendirilmiş kişi), Makine Enspektörü, İskele ve Operasyon Müdürü ve Personel Enspektörü'nden oluşan tahkikat komisyonu oluşturulmuştur. 18.07.2017 tarihinde yapılan ifade ve savunma tutanağı toplantısında, Başmakinist görevindeki personelin hatalı olduğuna kanaat getirilmiş; bu karar sonrası 854 sayılı Deniz İş Kanunu'nun 14/1. Bendinin C Fırkası ve 5. Dönem Toplu İş Sözleşmesi'in 20. Maddesi gereğince 18.07.2017 tarihi itibariyle açığa alınmış ve Disiplin Kurulu'na sevk edilmiştir.

Tahkikat Komisyonu, 19.07.2017 tarihinde Tahkikat Raporu'nu tamamlamış ve Disiplin Kurulu'na teslim etmiştir. Şirketimiz personelleri Bordro ve Özlük İşler Şefi, Personel Enspektörü ve Türkiye Denizciler Sendikası'ndan iki üyeden oluşan Disiplin Kurulu, 25.07.2017 tarihinde konuyla ilgili bir araya gelmiştir.

Kaza sonrası hazırlanan Tahkikat Dosyası'nda belirtilen evraklar-belgeler-video kayıtları, kaza tutanakları, gemi jurnali, personel ifadeleri incelenmiş; olayın oluşunda Başmakinist olarak görevli personelin can ve mal güvenliğini tehlikeye düşürecek şekilde ağır kusurlu olduğu, hizmet akdinin iş ve çalışma şartlarına aykırı davrandığı, gerekli özen ve dikkati göstermediği, iş gereklerine uymadığı; gemi kaptanının ise tali kusurlu olduğu Disiplin Kurulu'nca tespit edilmiştir. Kurulun yapmış olduğu değerlendirmeler neticesinde;

a) 2006 yılında Gestaş Deniz Ulaşım'da çalışmaya başlayan, Makine Zabiti yeterliliğine sahip Başmakinistin, 854 Sayılı Deniz İş Kanunun 14 Maddesi I bendi ( c )"Gemi adamının işveren veya işveren vekiline karşı, hizmet akitlerine sair iş ve çalışma şartlarına aykırı hareket etmesi" ve 5. Dönem Toplu İş Sözleşmesi'nin 53. Maddesinin 20. fıkrası gereğince iş sözleşmesinin feshine karar verilmesi için kurul üyelerince oylama yapılmış, oy birliği ile İşakdi feshine karar verilmiştir.

b) 2006 yılında Gestaş Deniz Ulaşım'da çalışmaya başlayan, 1. zabit/roc yeterliliğine sahip gemi kaptanının 5. Dönem Toplu İş Sözleşmesi'nin 53. maddesinin 20. fıkrası gereğince 1 günlük ücret kesim cezası verilmesine oy birliği ile karar verilmiştir.

2- Filomuzda bulunan ve Güney Marmara hattında faaliyet gösteren ‘Çanakkale' isimli arabalı feribotumuz, 12 Temmuz 2017 sabahı saat 06:00'da Avşa'dan kalkış yapmış ve 06:35 sıralarında Marmara Adası'na yanaşacakken tam yolla iskeleye çarpmış, iskeleye, iskele üzerinde bulunan 3 araca ve gemiye hasar vermiştir.

Yaşanan olay sonrası şirketimiz personelleri DPA (Yetkilendirilmiş kişi), Makine Enspektörü, İskele ve Operasyon Müdürü ve Personel Enspektörü'nden oluşan tahkikat komisyonu oluşturulmuştur.

18.07.2017 tarihinde yapılan ifade ve savunma tutanağı toplantısında, 2. Kaptan görevindeki personel ve usta gemici görevindeki personelin hatalı olduğuna kanaat getirilmiştir.

2. Kaptan ve Usta gemici, bu karar sonrası 854 sayılı Deniz İş Kanunu'nun 14/1. Bendinin C Fırkası ve 5. Dönem Toplu İş Sözleşmesi'in 20. Maddesi gereğince 18.07.2017 tarihi itibariyle açığa alınmış ve Disiplin Kurulu'na sevk edilmiştir.

Tahkikat Komisyonu, 19.07.2017 tarihinde Tahkikat Raporu'nu tamamlamış ve Disiplin Kurulu'na teslim etmiştir. Şirketimiz personelleri Bordro ve Özlük İşler Şefi, Personel Enspektörü ve Türkiye Denizciler Sendikası'ndan iki üyeden oluşan Disiplin Kurulu, 25.07.2017 tarihinde konuyla ilgili bir araya gelmiştir.

Kaza sonrası hazırlanan Tahkikat Dosyası'nda belirtilen evraklar-belgeler-video kayıtları, kaza tutunakları, gemi jurnali, personel ifadeleri incelenmiş; olayın oluşunda 2. Kaptan olarak görevli personelin can ve mal güvenliğini tehlikeye düşürecek şekilde ağır kusurlu olduğu, hizmet akdinin iş ve çalışma şartlarına aykırı davrandığı, gerekli özen ve dikkati göstermediği, işin gereklerine uymadığı; gemi Kaptanı ve usta gemicinin ise olayın oluşunda tali kusurlu olduğu Disiplin Kurulu'nca tespit edilmiştir. Kurulun yapmış olduğu değerlendirmeler neticesinde;

a) 2007 yılında Gestaş Deniz Ulaşım'da çalışmaya başlayan, Sınırlı Kaptan yeterliliğine sahip 2. Kaptanın 854 Sayılı Deniz İş Kanunu'nun 14 Maddesi I bendi (c) fıkrası "Gemi adamının işveren veya işveren vekiline karşı, hizmet akitlerine sair iş ve çalışma disiplin hükümlerini düzenleyen 5. Dönem Toplu İş Sözleşmesi'nin 53. Maddesinin 20. fıkrası" gereğince karar verilmesi için kurul üyelerince oylama yapılmış, oy birliği ile İş akdi feshine karar verilmiştir.

b) 2012 yılında Gestaş Deniz Ulaşım'da çalışmaya başlayan, usta gemici yeterliliğine sahip, usta gemicinin 5. Dönem Toplu İş Sözleşmesi'nin 53. Maddesinin 20. fıkrası gereğince karar verilmesi için kurul üyelerince oylama yapılmış, 3 günlük ücret kesim cezası verilmesine, tekrarı halinde iş akdi feshine oybirliğiyle karar verilmiştir.

c) 2006 yılında Gestaş Deniz Ulaşım'da çalışmaya başlayan, kaptan/roc yeterliliğine sahip gemi kaptanının 5. Dönem Toplu İş Sözleşmesi'nin 53. Maddesinin 20. fıkrası gereğince karar verilmesi için kurul üyelerince oylama yapılmış, oy birliği ile 1 günlük ücret kesim cezası verilmesine oy birliği ile karar verilmiştir.

Bu iki olayla ilgili araştırmalar savcılık tarafından ayrıca sürdürülmektedir.

Tüm mesaisini Çanakkale için harcayan GESTAŞ Deniz Ulaşım Tic. A.Ş olarak yaşanan talihsiz olaylardan dolayı son derece üzgün olduğumuzu belirtir, kamuoyuna saygıyla duyururuz.

GESTAŞ DENİZ ULAŞIM A.Ş